„Най-добрият начин да направим децата добри е като ги правим щастливи“ е написал отдавна Оскар Уайлд. И е прав! Защото щастливите деца, стават щастливи възрастни, които ще направят света едно по-добро място за живеене! Дали от тази максима са водени хората, които някога някъде вземат решение да има празник, посветен на децата, ние не знаем. Факт е, обаче, че вече почти 100 години много държави по света отделят специален ден от календара, за да покажат на малките човеци, че са важни и обичани! Това се случва през 1925 г. на Световна конференция в Женева, на която се разискват въпросите на детското здраве и благосъстоянието на децата. Включването на България в тази кауза става след създаването на Съюз за закрила на децата (1925 г.) от Констанца Ляпчева, княгиня Евдокия и д-р Стефан Ватев. Много скоро се учредяват и клонове на съюза в по-големите български градове. Повече ТУК:
Фондация „Русе – град на свободния дух“ и Държавен архив – Русе ще представят любопитни факти и истории, свързани с културата и изкуството на Русе през годините. Те ще допълнят визията на града като град на традиции и новаторство. Ще дадат повече информация за мащаба на културния живот на русенци, постоянството им в търсене и откриване на нови предизвикателства и утвърждаването им като носители на свободния дух. Ще разкажат повече за посещенията на крале, царе и височайши особи в Русе от края на 19 век и след това, отбелязването на празниците в града ни, за реализираните оригинални творчески идеи. Историите за събития и личности ще бъдат допълнени от богат снимков материал.
- 120 години от първата кинопрожекция в България
- Бални страсти от преди две столетия
- 6-ти май – Разкази за случки и събития от миналия век
- Еньовден, билкари и аптекари, преплетени с магическата сила на старите документи
- Васил Левски - 180 години безсмъртие
- 65 години от създаването на Държавен архив – Русе
- Как русенци са творили добро в миналото
- Пробуждането като състояние на духа
- Спасяването на българските евреи
- Спортът - воля, дух, обединение на хората
- Асен Русков - да създадеш театър и да си част от историята на киното
- Съединението - или как русенци се включват в звездния миг на България
- Първият учебен ден – безстрашен скок в морето от знания!
- Началото на волейболната игра в Русе и региона
- 115 г. от създаването на археологическата сберка при русенската мъжка гимназия "Княз Борис"
- Любовни писма на повече от 100 години ни разкриват непреходната сила на любовта
- Зараждане на борбата в Русе и региона
- Разходка до Париж за рождения ден на Айфеловата кула
- Мотоциклетни вълнения... или как се заражда този спорт в Русе
- Светлините на града 140 години от изобретяването на електрическата крушка
- Каква е връзката между пощенските марки, магазин за шапки и американския град Чикаго?
- Русенецът Йордан Змейски срещу Дико Илиев за авторството на любимото "ДУНАВСКО ХОРО"
- 125 години от рождението на Гео Милев - космополита борещ се срещу глупостта
- С поздрав към носителя на Оскар за шахмат Веселин Топалов
- Русе и борбата му с епидемиите в миналото
- 60 години куклен театър в Русе
- Животът на "ПЕВЕЦА НА БЪЛГАРИЯ" в Русе. 170 години от рождението на Иван Вазов
- Бадминтонът в Русе - вчера, днес и утре
- Когато в киносалоните започва да звучи екранът
- Няколко поколения русенски лекари - фамилия Доганови
- Заедно на сцената и в живота
- Петър Морзов - талантлив художник, първи в България фоторепортер и творец с безброй интереси
- Община Русе в Деня на Общините
- 1918 г. или как епидемия прекъсва русенския театрален живот
- Магията на танца води Димитър Гайдаров в Русе
- От партийните архиви за строителството на летище Русе
- 60 години русенски духов оркестър
- Посещение на Цар Борис III в Русе преди 100 години
- От архивите на русенския Яхтклуб
„Работници напускат фабриката Люмиер в края на работното време“ е първият създаден филм. Годината е 1895 –та, а за братята Люмиер кинематографът е само едно интересно техническо изобретение. Те не предполагат, че откритието им може да бъде експлоатирано и ще се превърне в могъщо средство за забавление, информация и формиране на общественото съзнание и най-вече – ще бъде „Седмото изкуство”.
Първите десетилетия от историята на киното преминават безмълвно. Кино лентата предава картината, хората, движенията, но не и звук, думи, музика. В нямото кино е изработен неповторим стил на общуване със зрителите с помощта на мимика и жестове. Изразителността на движенията на някои актьори от нямото кино остават пример до днес. Но как се заражда звуковото кино? Всъщност първият озвучен филм е прожектиран през 1900 г. Това обаче не оказва силно влияние върху киноиндустрията от началото на 20-ти век. Компанията “Гомон” започва да разработва филми със звук и това е пионерство за времето си, което дава тласък на световното кино. През 1923 г. в Ню Йорк е показан първият филм със записан звук върху него. Ако направим справка, ще прочетем следното: “За първи озвучен пълнометражен филм обикновено се приема „Дон Жуан” („Don Juan”), режисиран през 1926 година от Алан Кросланд с участието на Джон Баримор, а за първи филм с говор – „Джаз певецът” („The Jazz Singer”), режисиран също от Кросланд през следващата година.” Филмът „Певецът на джаз” излиза за първи път на екран през 1927 г. в Ню Йорк. На премиерата не присъстват големите босове в киноиндустрията, тъй като точно тогава е погребението на Сам Уорнър. Сюжетът на филма е за емигрант от еврейски произход, който иска да стане джаз певец и неговите перипетии, свързани с това. Всъщност истинската история на актьора, изпълняващ главната роля е взаимствана за сценария на „Певецът на джаз”. Във филма той изпълнява няколко популярни джазови мелодии и песни, но освен това за първи път се чува реплика. Тази реплика е великото „ново” за киното и, както всичко голямо и радикално за човечеството, тя се появява случайно.
Но какво се случва в киносалоните на Русе през 20-те и 30-те години на ХХ в., когато звуковият филм стои на „на прага” на кината и чака да превземе света. Настаняваме се удобно в салона и чакаме филма да започне. Залата е удобна и кокетна, с артистични тапети и декорации. Освен екран има сцена и специално помещение за оркестъра, който да допълва филмите с подходящи музикалните илюстрации, точно по образец на западноевропейските кинотеатри. Ако прожектирания филм е руски, то оркестъра изпълнява руски мелодии, ако ли пък на лентата са пресъздадени бойни сцени, то военни мелодии съпровождат лентата и пр. Светлините угасват, чува се специфичното съскане на кинематографа и филмът започва. Изненадата е, че той съвсем не е „ням”. Звук има, макар той да не идва от кинолентата. Пианист свири на клавирния инструмент по време на прожекцията, за да направи връзката между картината и хората и да предаде емоцията от показаната история до край. Не минава много време и филмът спира, салонът отново светва, започват глъчка и бурни разговори между хората. В ерата на нямото кино, филмите се прожектират на части, а в антрактите за настроението на хората се грижат джаз оркестри, смесени хорове, балерини и пр. музикални представления. Ето че светлините отново загасват и поредната част от филма започва. В салона актьор чете репликите на заснетите артисти, а когато има нужда той пояснява на зрителите как се развива действието: „Продавачката е втрещена и уплашена, защото в магазина влиза подозрителен и страшен мъж” или „Той е ядосан и нервен, защото вижда пред вратата на дома си, чужди мъжки обувки” и пр. Препълнената зала ахва при всяко напрегнато действие и интрига във филма, ръкопляска, смее се. След края на филма започват коментари, обсъждат се героите и техните постъпки. И всички очакват следващата прожекция, ако не в това кино, то в някое от другите русенски кина. В началото на ХХ в. в Русе работят няколко киносалона – „Модерен театър”, „Аполо”, „Свети Георги”, „Сан Стефано”, „Метрополис”, „Глория палас”, „Роял”... Всички те винаги са пълни, но продължават да привличат зрителите си с допълнителни екстри. В студения декември на 1929 г. кино „Свети Георги” примамва посетителите, освен със заглавията „Пленницата от Шанхай” и „Съдбата на безпътните”, с информацията, че „салонът е добре отоплен”. А през летните горещи дни кино „Метрополис” публикува в местния вестник „Русенска поща“ реклама за филмите си с информацията, че киното е „доста прохладно”. По това време в Русе все още няма говорящо кино, но пък русенци са имали възможност да видят тази световна новост в Гюргево. В гюргевското кино „Европа”, срещу 40 леи за партера и 20 лей за галерията, през 1930 г. е прожектиран филмът „Лудият певец” със Сони Бой и Ал. Солсон. Говорящо кино в този период има и в София. На 11 авг. 1930 г. кино „Одеон” показва „тонфилмова оперета” „Любовен валс”, който, както пише в. „Зора”, е „великолепен 100% говорящ филм с чаровниците на екрана Лилиян Харвей и Вилли Фрич…копието е лихтон (звуците, говорът и музиката се възпроизвеждат от самата лента)”.
През 30-те години на ХХ в. говорящият филм се настанява трайно и в русенските киносалони. Излизането му на екран и самата трансформация на филмите от неми в говорящи не се случва веднага. Промяната е трудна и дълга. Трудна, защото почти никой занимаващ се с кино не е желаел филм със звук, тъй като това означава много разходи за нова апаратура и пр. Кината и без друго са пълни, пред касите се извиват дълги опашки, интересът на хората така или иначе е голям. Импулсът за създаване на звуковия филм идва не от самата киноиндустрия, а от вън. 20-те години на ХХ в. са десетилетие на електричеството. Всичко и всички започват да се електрифицират, уредите започват да работят с ток. Електрическата индустрия решава, че киното, като нещо толкова масово и популярно сред хората, би могло да бъде мощна реклама на все по-навлизащото в бита на хората електричество. Стига се до влагане на сериозни суми от страна на електрокомпаниите в кинематографията. И така няколко години, време през което немият филм запазва своята водеща роля, а звуковият филм все така „стои на прага” на киносалоните в очакване на своя възход.
Всъщност звуковото кино е закъсняла последица от Втората индустриална революция и нейните открития – телефонът и радиото. Без нововъведенията в киното от 20-те год. на ХХ век нямаше да имаме истинските шедьоври днес, а също и телевизия в познатия ни вид. И ……., както всичко в историята, то също е част от причинно-следствените връзки, движещи човешкия живот.
Толя Чорбаджиева
Държавен архив - Русе